داغ کردن موتور خودرو و دلایل آن
با اینکه صنعت خودروسازی شاهد پیشرفتهای عظیی بوده و از بالاترین تکنولوژیها در ساخت آنها استفاده میشود هنوز هم مشکل داغ شدن موتور از نکات پر جستجوی کسانی که دارای خودروی درونسوز هستند میباشد. از آنجایی که صد در صد انرژی تولید شده پیشرانه نمیتواند تبدیل به انرژی مکانیکی شود و بخشی از آن به صورت گرما از موتور خارج می شود و همین گرما ممکن است باعث داغ شدن ماشین شود. همه پیشرانههای موجود در در دنیا از جمله پیشرانه خودرو محدودیتهایی دارند و اگر از حد خود بگذرند دچار اختلال سیستمی میشوند. پیشرانه ماشین نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است داغ شود و مشکلات زیادی را به دنبال خود آورد. البته داغ شدن موتور به دلیل ذکر شده و عمل اشتعال و احتراق امری طبیعی میباشد مسئله زمانی جدّی میشود که این داغی و حرارت بیش از حد استاندارد شود.
با توجّه به اینکه فصل بهار و تابستان در پیش است باید به خودروی خود کمک کنید تا دمای خود را در حد معمول حفظ کند و خنک بماند. به طور معمول حد معمولی و ظرفیت داغ شدن موتور 120 درجه سانتیگراد میباشد(حداکثر دمای مناسب برای عملکرد پیشرانه 90 تا 100 درجه سانتیگراد است)؛ یعنی تا این میزان مایع خنک کننده میتواند عملکرد مناسب داشته باشد و در دماهای بالاتر سیستم خنککننده با مشکل مواجه خواهد شد. ضمن اینکه این موضوع به قطعات خودرو آسیب های جبران ناپذیری میزند ایمنی شما را نیز تهدید خواهد کرد. به همین دلیل این مسئله از اهمّیت بالایی برخوردار است؛ همه به دنبال راهی برای حل این مشکل هستند.
در این قسمت چند دلیل اصلی داغ شدن ماشین را برایتان شرح میدهیم تا با نگهداری درست آنها از این اتّفاق در امان بمانید.
خرابی ترموستات
ترموستات قطعهای ساده با عملکردی نهچندان پیچیده است. این قطعه مابین رادیاتور و پیشرانه قرار میگیرد و وظیفه کنترل دمای آب و هدایت آن به پیشرانه را بر عهدهدارد. یک ترموستات معیوب میتواند برای همیشه بسته بماند و مانع از رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شود.
خرابی فن رادیاتور
فن رادیاتور وظیفه انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور را بر عهده دارد. امروزه در برخی خودروها فنها بهوسیله قطعاتی الکترونیکی کنترل میشوند و تا رسیدن آب رادیاتور به دمایی معین به کار خود ادامه میدهند.
اگر این قطعه الکترونیکی آسیب ببیند یا پرههای فن دچار شکستگی شوند جریان هوا بهدرستی وارد رادیاتور نمیشود و در نتیجه دمای مایع خنککننده به میزان کافی کاهش نمییابد و موجب داغ کردن موتور خودرو میشود.
نبود روغن موتور در پیشرانه
روغن موتور علاوه بر روان کنندگی عهدهدار خنک کردن قطعات داخل موتور است. اگر به هر دلیلی خواه نشتی از واشر یا مشکلات آببندی داخل سیلندرها روغن به نقاط دیگر وارد شود هم موجب روغنسوزی و ایجاد آلودگی زیاد میشود و هم با کاهش سطح روغن موتور سبب داغ کردن موتور میگردد. داغ کردن موتور میتواند موجب تاپ برداشتن پیستونها شود که هزینه زیادی را بر دوش رانندگان خودرو میگذارد.
نفوذ هوا به سیستم خنککننده پیشرانه
یکی از دلایل داغ کردن موتور خودرو وجود هوا در سیستم خنککننده است. اگرچه این سیستم بهصورت بسته عمل میکند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد میشود. وجود هوای بیشازحد در سیستم خنککننده میتواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود.
قیمت فیلتر هوا
در این شرایط آب رادیاتور در مخزن باقی میماند و مایع خنککننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. با این وصف بررسی دورهای و هواگیری سیستم خنککننده پیشرانه میتواند از ایجاد خرابی و هزینههای سرسامآور آن جلوگیری کند.
خرابی واترپمپ (پمپ آب)
خنک شدن موتور به ورود مایع خنککننده با یک سرعت خاص و ثابت بستگی دارد. خرابی و شکستگی پروانه داخل واترپمپ میتواند از سرعت این کار کاسته و موجب کاهش آب ورودی به پیشرانه و افزایش دمای آن شود.
خراب بودن واشر سر سیلندر
واشر سر سیلندر یکی از مهمترین قطعات خودرو میباشد که بین سیلندر و سر سیلندر قرار میگیرد. این قطعه برای یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سر سیلندر مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان تکمیل کننده فعالیتهای سر سیلندر در بین پیشرانه و سر سیلندر ایفای نقش میکند. به این صورت فرآیند احتراق داخلی آببندی می شود و از نشت مایعات و ترکیب شدن آنها با روغن جلوگیری میشود و در نهایت از داغ شدن موتور جلوگیری میکند.
تشخیص خرابی این قطعه مقداری سخت میباشد و تشخیص دقیق آن توسط یک متخصص باید انجام شود؛ بهتر است بهطور دورهای نسبت به تعویض آن اقدام کنید. از دیگر نشانههای خرابی واشر سر سیلندر سفت شدن بیش از حد شلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد استارت خوردن خودرو در اول صبح و شنیدن صدای شبیه به باز کردن درب نوشابه در زمان باز کردن درب رادیاتور میباشد.
تنظیم نبودن موتور
شاید خیلی از افراد ندانند تنظیم موتور چیست؟ به طور خلاصه تنظیم بودن موتور به مجموعه کارهایی گفته میشود که باعث کاملتر شدن احتراق که نتیجه آن افزایش بازدهی پیشرانه میباشد. تنظیم نمودن موتور از واجباتی است که هر خودرویی به آن نیاز دارد؛ گاهی اوقات تنظیم بودن آن باعث میشود موتور خودرو عملکرد صحیحی نداشته باشد و موتور بیش از حد گرم شود. برای اینکه بدانید چه زمانی باید تنظیم نمودن موتور را انجام دهید در ادامه ما را همراهی کنید.