علت صدای انفجار از اگزوز ماشین
شنیدن صدای انفجار از اگزوز میتواند به دلایل متعددی باشد که ما در ادامه، به برخی از رایجترین آنها اشاره خواهیم کرد.
خفه کردن موتور
یکی از علتهای اصلی بروز صدای انفجار در اگزوز، بدون شک، مصرف بیش از حد سوخت است. چرا که وقتی بنزین زیادی درون موتور باشد سیستم جرقه زنی نمیتواند آن را به صورت متعادل بسوزاند از این رو باعث خفه کردن یا به اصطلاح، فلوت کردن موتور میشود. به همین جهت در برخی مواقع، ممکن است در اثر حجم زیاد بنزین و کاهش عملکرد سیستم احتراق، موتور فلوت کند و در نتیجه، در اگزوز اتومبیل انفجار رخ دهد.
صدمه دیدن وایرها
وایرها از جمله ملزومات دیگر خودرو هستند که با دریافت برق مورد نیاز از شمعها عملیات احتراق را در محفظه داخلی موتور انجام میدهند. از این رو در صورت خرابی، باعث انفجار در خارج از محفظه میشوند که همین امر میتواند باعث اختلال در عملکرد درست اگزوز شود.
حجم زیاد سوخت
از دیگر مواردی که میتواند باعث شنیدن صدای انفجار از اگزوز شود، حجم زیاد بنزین است. در واقع، وقتی مقدار بنزین وارد شده در موتور بیش از حد باشد، منیفولد هوا نمیتواند به درستی هوای لازم را تزریق کند. از این رو بنزین ممکن است در فضای خارج از محفظه داخلی منفجر شود.
از کار افتادن شمعها
شمعها بر خلاف بسیاری از قطعههای دیگر اتومبیل، لوازمی مصرفی هستند که عمر کوتاهمدتی دارند. به همین دلیل باید همواره به صورت دورهای مورد بررسی قرار گیرند. چرا که در صورت نداشتن کارایی مناسب، حجم زیادی از گاز را به اگزوز منتقل میکند که در مسیر انتقال گرمای بیش از حدی تولید میشود و در نتیجه، انفجار در اگزوز رخ میدهد.
علت صدای پت پت اگزوز
عواملی که باعث ایجاد صدای پت پت در اگزوز میشود موارد زیر است:
کثیف یا مسدود بودن سوزن انژکتور
در پایان مسیر انتقال سوخت به محفظه داخلی موتور انژکتور قرار گرفته است که سوخت لازم را به محفظه منتقل میکند. انژکتورها دارای سوزنهای کوچکی هستند که از طریق همین سوزنها فرآیند پاشش و انتقال سوخت را انجام میدهند. بنابراین در صورتی که این سوزنها بیش از حد کثیف باشند، عمل پاشش سوخت به درستی انجام نمیگیرد و در نتیجه، اگزوز اتومبیل از خود صدای پت پت تولید میکند.
آسیب دیدن صافی بنزین
صافی بنزین نیز از جمله قطعههای مهم دیگر خودرو است که کار تصیفه کردن بنزین را بر عهده دارد. به همین دلیل عدم تعویض به موقع این قطعه، باعث ایجاد صدای پت پت در اگزوز را به دنبال دارد.
خرابی شمعها
همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، شمعها از جمله لوازم مصرفی و در عین حال مهمی هستند که با عملکرد خود باعث میشوند فرآیند جرقه زنی و عمل احتراق در محفظه موتور به درستی صورت گیرد. بر این اساس، عدم بررسی و تعویض زود هنگام علاوه بر فراهم کردن زمینه آسیب سایر قطعهها، میتواند عامل تولید صدای پت پت در اگزوز نیز باشد.
کثیف بودن سنسور اکسیژن
اگر گازهای خارج شده از محفظه موتور با هم برخورد داشته باشند، به مرور سنسور اکسیژن خراب میشود که همین امر میتواند پت پت کردن اگزوز هنگام درجا کار کردن اتومبیل را به همراه داشته باشد.
علت صدای ترقه از اگزوز خودرو
گاهی مواقع در اگزوز اتومبیل علاوه بر صداهایی نظیر پت پت و انفجار، ممکن است صداهای دیگری همچون صدای ترقه نیز شنیده شود. بروز صدای ترقه میتواند به عللی باشد که در زیر اشاره میکنیم:
- وجود سوراخ در اگزوز
- تنظیم ناقص دور آرام موتور و کاهش بیش از حد هوا به کاربراتور
- جرم گرفتن یا از کار افتادن شمعها
- میزان نبودن آوانس دلکو
- صدمه دیدن سوپاپهای گاز
- استفاده طولانی مدت از اتومبیل مخصوصا در محیطهای ناهموار
دلایل عطسه زدن اگزوز ماشین میتواند موارد زیر باشد:
1.فرمان ECU خودرو
زمانی که فرمان ECU یا کامپیوتر اتومبیل تلاش میکند برق را از طریق کویل با قدرت زیادی به سیلندر انتقال دهد و همچنین در فضای احتراق، احتراق قوی تولید میکند ممکن است در اثر این فرآیند اگزوز دچار عطسه زدن شود.
2. سرعت یا شتاب زیاد اتومبیل
گاهی ممکن است برای اینکه شتاب بیشتری به اتومبیل بدهید، ناخودآگاه پدال گاز را به درستی فشار ندهید و در نهایت، اتومبیل دچار پس زدگی شود که در این موقعیت، صدای انفجار یا عطسه در اگزوز ایجاد میشود. به عبارت دیگر، با فشار پدال گاز و باز شدن دریچه هوا، بخار و جرقه موجود در منفیولد با یکدیگر برخورد کرده که همین امر باعث عطسه زدن اگزوز میشود.
3. ایراد در وایرها
از دیگر دلایل عطسه زدن اگزوز میتواند اشکال در روند فعالیت وایرها باشد. همچنین کاربرد جنس نامرغوب وایر باعث میشود که اگزوز دچار عطسه زدن شود. در برخی مواقع انفجار ناشی از خرابی وایرها به حدی است که در اثر انفجار شدید، فیلتر هوا نیز پاره میشود.
راههای جلوگیری از عطسه زدن اگزوز خودرو
روشهایی که میتواند مانع از عطسه زدن اگزوز اتومبیل شود عبارتند از:
- پرهیز از بیش از حد فشار دادن پدال گاز
- روشن کردن اتومبیل با سر گاز
- استفاده از شمعهای تک پلاتینه و تنظیم فاصله آنها با فیلر ۷/۰
- سرویس و فیلر زود هنگام شمعهای سوزنی (هر ده هزار کیلومتر) و در صورت لزوم، تعویض (معمولا هر پنجاه هزار کیلومتر)
- سرویس و فیلر شمعهای معمولی در هر ده هزار کیلومتر و تعویض آنها در هر سی هزار کیلومتر
- تعویض وایرها در صورت مشاهده خطوط عمودی سیاه در کناره چینی شمعها؛
- عدم لق بودن وایرها
- باز کردن ناگهانی دریچه گاز در تاریکی جهت شناسایی برق دزد و رفع کردن آن